يزدفردا:نيما اكبر پور يكي از داوران جشنواره وبلاكها  مطلبي تحت عنوان حاشيه‌ای بر پس‌لرزه‌های جشنواره يزد  

نگاشته اند كه بد نيست با هم مرور كنيم.

حاشيه‌ای بر پس‌لرزه‌های جشنواره يزد
موضوع: وبلاگ و سايت > وبلاگ

قبل از هر چيز اين را بگويم که اين يادداشت نه جوابيه است و نه دفاعيه و نه به خاطر تهديداتی مبنی بر پس دادن جوايز، که هر رقابت، جشنواره و يا مسابقه‌ای راضی و ناراضی دارد.
لازم ديدم توضيحاتی بر نوشته برخی دوستان بدهم يک بار برای هميشه و طبيعی است که منظور تنها رفع برخی شبهات است که از قول من و به نادرست پراکنده می‌شود.
ابتدا مواردی که در وبلاگ فناوری اطلاعات يزد آورده شده است:
در ميزگردی که با دوستان بلاگر داشتيم، بارها و بارها تأکيد شد که اطلاق لفظ استاد نه شايسته ما است و نه وبلاگ‌نويسی استاد و شاگرد دارد مگر اين که دوستان با کم‌لطفی قصد تمسخر داوران را داشته باشند که فبها. و اما بعد:
گفته‌اند که قرار بود نفرات اول تا بيستم اعلام شوند که نشده است. می‌گويم تا آن جا که من در جريانم قرار بود در هر بخش سه نفر به ترتيب رتبه اعلام شوند که شدند و با تلاش داوران وبلاگی هم به عنوان انتخاب ويژه به اين جمع افزوده شد. من نمی‌دانم چه کسی به شما گفته است که انتخاب از ميان چند وبلاگ صورت گرفته است. اتفاقاً انتخاب وبلاگ‌های برگزيده کاملاً مرحله‌ای بود. اين را قبل از اعلام نتايج در نشست توضيح داديم. تعجب من از اين است شما که در رديف اول نشست حضور داشتيد چطور خاطرتان نمانده است که گفتيم ما در هفته گذشته وبلاگ‌های را در مراحلی انتخاب کرديم و در دو روز آخر مرحله گزينش نهايی را انجام داديم. اميدوارم پاسخ تيتر «يک روز برای داوری کافی نبود» را هم دريافت کرده باشيد. درباره داوری بخش علمی - فنی. عارضم خدمتتان که داوری امری سليقه‌ای است. من منکر آن نيستم کما اين که بارها هم اين نکته را در حضورتان عرض کردم. نتيجه داوری هم در اين موارد سليقه‌ای خواهد بود. بديهی است که سليقه شما با من متفاوت است. و باز هم بديهی است که علاوه بر معيارهای مذکور مبنی بر رعايت مسائل فنی که مد نظر داوران بود، مسائل محتوايی انتخابی سليقه‌ای دارد. وبلاگ شما از نظر محتوايی برای من دومين وبلاگ غنی بود و چه بسا از نظر يک شرکت‌کننده يا کارشناس ديگر بيستم هم نباشد. کما اين که وبلاگ‌های پرمحتوای ديگری که در مضامين مهندسی صنايع، حقوق يا دريا و کشتی بودند که تنه به تنه برگزيدگان می‌زدند.

عكس از وبلاك فن آوري و اطلاعات

 

اشکال اين که من به تنهايی اين بخش را داوری کردم، به من بر نمی‌گردد. مسلماً اگر به جای يک نفر يک تيم اين بخش را داوری می‌کرد، نتايج بر اساس خرد جمعی اعلام می‌شد و تبعاتش هم دامنگير يک جمع بود نه يک فرد. معيارهای از قبل اعلام شده (از قبيل امتيازدهی عددی به هر مورد فنی) مورد قبول هيچ يک از اعضای داوری نبود. چه اين که داوران معتقد بودند در صورت آپشن‌بندی و اختصاص خط‌کشی‌شده امتياز به هر مورد، يک ماشين حساب می‌توانست برگزيدگان را انتخاب کند و لزومی بر حضور ما نبود. درباره کپی کردن مطالب از منابع ديگر بارها گفتيم که وبلاگی که بيش‌تر محتوايش کپی از خبرگزاری‌ها و سايت‌ها باشد، ارزش کم‌تری از لحاظ محتوايی دارد. چرا از وبلاگی که می‌گوييد انتخاب شده و محتوايش کپی است، نام نمی‌بريد؟ درباره وبلاگ ايساتيس هم بايد بگويم که برگزارکنندگان جشنواره همگی توافق کردند که وبلاگ خودشان در مسابقه نباشد. اگر انتخاب می‌شدند، خودتان نمی‌گفتيد که چه جشنواره‌ای که برگزارکنندگانشان برندگانش بودند؟ يادم نمی‌آید گفته باشم، ملاک لينک دادن به منابع اين است که لينک‌ها درون‌استانی باشند. شما يادتان می‌آید اين شاخصه انتخاب باشد؟ يا صرفاً به عنوان يک پيشنهاد در داوری اين بند را مطرح کرديد؟ دوست عزيز! چرا ما همه عادت داریم هر چيزی را به سياست و حزب‌بازی پيوند بزنيم؟ تو را به خدا از اين مسائل دست برداريد. انتخاب بر اساس حزب و دسته‌بندی کجا بود؟ چه کسی بر اساس حزب انتخاب شده است؟ منظور شما از اين که يکی از برگزيدگان وبلاگ نبود و سايت بود، لابد گيم‌پروگرامر است، گرچه از ديد من باز هم وبلاگ به نظر می‌رسد گرچه انگليسی است و گرچه از او تقدير شد نه اين که برنده اعلام شود. اما شما به حق بايد به عنوان يک يزدی به آن وبلاگ بباليد که با دانش زياد خود موجب سرافرازی استان شماست نه اين که او را حتی شايسته تقدير ندانيد.
سخن آخر اين که همواره از جنجال‌های وبلاگستان دوری کرده‌ام. اصولاً بحث‌های اين چنينی را بر حسب تجربه سازنده نمی‌دانم که هيچ، مخرب می‌شمرم. چرا که باعث نااميدی و انسداد وبلاگ‌های وزينی چون وبلاگ اراجيف من می‌شود. سؤال من اين است که برنده شدن يا نشدن در يک جشنواره، واقعاً اين قدر مهم است که عده‌ای وبلاگ خود را اين قدر تلخ کنند به نشانه اعتراض؟ مگر شما برای برنده شدن وبلاگ می‌نوشتيد؟
باز هم تأکيد می‌کنم که علاقمند به ادامه بحث‌های اين چنينی در محيط وبلاگ نيستم و آن را مفيد به فايده

 

نمی‌دانم

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا